Saturday, March 13, 2010

الألبون ال12:غنيلي..شكرا


جحش فون تحييكم من جديد وتتفشخر أن تقدم لكم ألبونها ال12 : غنيلي شكرا وذلك يعد نجاح اخر
ألبوناتنا التهيسية "صحتين وعافية"

http://strugglingmichealitoo.blogspot.com/2009/12/11.html
يلا ما هي كل حاجة بقت شحاتة وفكر إستهلاكي فمفيش مانع عزيزي المستمع أننا نركب الموجة ونقول غنيلي شكرا المرة دي
!
الألبون المرة دي كوكتيل من أفكار متنوعة ساخرة وأي تشابه بينها وبين الواقع فبإعتباري مسئول..فأنا مش مسئول..نياهههه
شكر خاص لأمير مجدي اللي شارك بأغنية أجمل إحساس
وزي ما أنتوا عارفين..كل واحدة /واحد حيختار أكتر أغنية وكوبليه عجبه


الأولى: أصيع ناس (أحسن ناس) لداليدا وحنشوف فيها تقسيمة جديدة لخريطة مصر وفي الاخر حنعرف مين هم أصيع ناس

ادينا بنحشش..ورانا إيه ورانا إيه
من حقنا نفرفش..ورانا إيه ورانا إيه
نحب نستظرف..ورانا إيه
نحب نتحرش..ورانا إيه
ومنين يا بلدينا وبلدكوا إيه؟
أصيع ناس..أصيع ناس
سوهاج بلد المطاريد..سوهاج بلد النبابيت
سوهاج يا حبيبي يا حبيبي
سوهاج..ليها حمل تقيل
سوهاج يابوي عالم محتاج..ينقصله المال
رجالة حبوا يربوا عيال
يا بلدينا..بلدينا
على جامعة بنها يا نور عيني
تعليم وزيري خرب جيلي
بعد الألم والشهادات..جمع الغبا بينه وبيني
على جامعة بنها..على جامعة بنها
اااااااااه..اااااااااه
يا إسماعيلية يا إسماعيلية
الماتش جي في المغربية
أضرب وأكسر أنا وحبايبي
وأروح وأشتم في الأهلاوية
اه يا لالي..فريقي ليه خذلني
فريقي ليه..خذلني
ع المحلة فيه إيه..يا بلد قولي
ع المحلة فيه إيه..يا سبب جوعي
ع المحلة فيه إيه..عمالها تجن
ع المحلة فيه إيه..يا سبب جوعي
إسكندرية يا أجدع ناس
بجدو ماشية بتتفشخر
من حسن حمدي وممدوح عباس
دولا يا عالم شيخ منصر
أيوه يا عالم ع النيلة..ما تسيبوا جدو خلاص لينا
وف 300 ألف مصيبة
خلونا بالعقل نفكر
ياما أغلس شغل الدبان..نادي الزمالك..يا بتنجان
مفروسة منك أوي يا حسام..حتقولوا ده العقد مزور
أما لو جينا على شبرا..دي فقر وولادها جعانيين
ولو نقول حنروح غمرة..سرفيس يفوت ويقول رمسيس
والليل بيستر ويخبي..في همي ويخفف عني
أقوله اه بس يا حسني..وجنب منه أصيع ناس
أصيع ناس..أصيع ناس..أصيع نااااااااس

الثانية :مذيعكوا إنداس (محسبوكوا انداس) لسيد درويش وأي تشابه بينها وبين شخصيات واقعية فهو من قبيل الإستظراف ليس أكتر..حد عنده مانع؟

مذيعكوا انداس صبح محتاس مسحتوا الجوخ يا ناس
مفيش فلوس بقيتوا متعوس فنيتوا خلاص
تسألوا ده ليه يا فندي يا بيه
فاكرلي نفسك إيه؟
مفيس تهييس مفيش تهجيص فنيتوا خلاص
ليه تروحوا تشكوا لدي.. خلى عيشتكوا زي الطين
أيام الهيصة فنيتوا خلاص
مذيعكوا انداس صبح محتاس مسحتوا الجوخ يا ناس
تجيبوا عباس تجيبوا درويش ده غير المر مفيش
ازاي يا فندي امتى وليه بلاها تهجيص
تجيبوا عباس تجيبوا درويش ده غير المر مفيش
أدب مفيش ولد خرسيس حكاوي مفيش
صوتنا يروح لمين..صوتنا يا نصابين
نشكي لمين ولمين اااااه
تنفيس تنفيذ قولوا يا مر انشالله تعيش
فتحتوا جزارة مسكتوا وزارة..ادوني بس أمارة
عشان نشوف البيه منفوخ كأنه خروف
خلينا نشوف فضيحتي كليفتي..المر عمك ياه
شفتوا غباه اللي عماه..خليه في بلاه
إيه إيه كمان كمان..شوف المر بتاع زمان
دلوقتي شوشو يمشيييي..والله يا شورومبو كانت أيام خنيقة كيييك
مذيعكوا انداس صبح محتاس مسحتوا الجوخ يا ناس
مفيش فلوس بقيتوا متعوس فنيتوا خلاص
تجيبوا عباس تجيبوا درويش ده غير المر مفيش
ازاي يا فندي امتى وليه بلاها تهجيص


التالتة :أجمل إحساس للمطربة هاريسا وبتحكي عن محنة الإنسان المصري المزنوق في بلاد الخواجات بدون شطاف في الحمام

أجمل إحساس فى الكون ..بعد ما تشد سيفون..بطنك ترتاح
بعديها تخرج م الحمام..حاسس بأمان وسلام..ووجعك راح
كنت مزنوق زنقة خرا ..وأنا مخنوق بقالي سنة
بعديها باروق م اللى جرى ..حبيبي أنا ..يا حمام الهنا
يا ويلي يا نارى..مش باعرف ادارى
زنقتى ولهفتى على تواليتى وباجرى عليه هوا
بيريح مصاريني..وينسيني أنيني
بيت الراحة بكل صراحة لزنقتى دوا
كنت مزنوق زنقة خرا .. وأنا مخنوق بقالي سنة
بعديها باروق م اللى جرى..حبيبي أنا..يا حمام الهنا
غيرنى بثوانى إحساسى اللى جانى
أول مرة احس شطافي منعش أوي كده
ايه اتمنى تانى فيه كل الأمانى
حمامى مالى الدنيا علىَّ بالراحة و الهنا
كنت مزنوق زنقة خرا .. وأنا مخنوق بقالي سنة
بعديها باروق م اللى جرى .. حبيبي أنا .. يا حمام الهنا


الرابعة: تكتب عليا (تكدب عليا) لماريا اللي بتحب الشيكولاتة والأغنية بتحكي عن بنوتة جدعة رفضت نظرية العريس اللي جاي معبي زكيبة فلوس من الخليج عشان يشوف مزاجه

تطلب في إيديا يا بابا..تشبكها وتجري وراها
وأنا عارفة حتيجي تقولي إيه..إيه
حتقولي أنتي حبيبتي ومفيش في القلب إلا أنتي
تكتب عليا أنا ليه..ليه؟
كل البنات بيك مخدوعين..يا حرام دول مجانين
يا حرام دول مجانين
جاي تقول شيلي الفلوس..ومين بيعرف دي فلوس منين
تكتب عليا أنا ليه..ليه؟
روح شوفلك بت تانية..بتحب القرش وعايزة
كده واحد جاي م الخليج..اه
خليك فرحان يا جنابك..واتمخطر كده بعيالك
وحتندم بكره عن قريب..اه
كل البنات بيك مخدوعين..يا حرام دول مجانين
يا حرام دول مجانين
جاي تقول شيلي الفلوس..ومين بيعرف دي فلوس منين
تكتب عليا أنا ليه..ليه؟


الخامسة: مكنتش ناوي لعمرو وهي تعبير عن لسان حال واحد أراد أنه يرشح واحد من الإخوان ولكن تم ترويقه

مكنتش ناوي أرشحك بس أنت مفهمتش وعميت ومحاولتش..تفهمني أو أفهمك
ده أنا كنت لسه بنبهك وبقولك إيه ديا..صعبتها عليا..معرفتش أفهمك
أنا ليه ساعتها مجاش في بالي لومان..لحظة ما قلت إخوان..في الحبس أنا ليه
إزاي أجيبك تفتي هنا على طول..وأنت اللي مش مسئول..دي مصيبة قد إيه
ده أنا لو عليا يا زعيمي عايز الرغيف عندي ومفيش حاجة في قلبي..يا ريت تفهم كده
ده حكم ليك عمره اتنسى ولا قلت نتخانق..ده أنت اللي بتخانق أحزاب شكلتها
أنا ليه ساعتها مجاش في بالي لومان..لحظة ما قلت إخوان..في الحبس أنا ليه
إزاي أجيبك تفتي هنا على طول وأنت اللي مش مسئول..دي مصيبة قد إيه
أنا ليه ساعتها مجاش في بالي لومان لحظة ما قلت إخوان..في الحبس أنا ليه
إزاي أجيبك تفتي هنا على طول وأنت اللي مش مسئول..دي مصيبة قد إيه


السادسة:جرب نار الشيشة (جرب نار الغيرة) لوردة وسامحيني يا إيمي عشان أنا عارف أنتي بتحبي وردة قد إيه..الأغنية تمت أحداثها في غرزة وبتحكي عن مناظرة تهييسة بين صديقين أحدهما يفضل الشيشة بالموز والاخر يفضل الويسكي..هع هع

جرب نار الشيشة..جرب نار الشيشة وقولي قولي إيه رأيك رأيك..جرب واوصفلي
ضبط كيفك ده أنت حمار..كيفك ده أنت حمار..طعم الموز وف زورك نار..ف زورك نار
طعم الموز و ف زورك نار..ف زورك نار
يا ابني الشيشة هرتني لمزاجك شدتني..وأنا دماغي كلتني ولا حاسس إيه فيا
أتاريك مش على بالك..ما هي بيرتي بتحلالك
قلت أشربهالك وتجربها شوية..وتجربها شوية
خدتك مرة الموسكي..رحت طالبلك ويسكي
لا أعزمه ولا يعزمني..وبيتلزق فيا
شفت وعينك حمرا..كده تأثير الخمرة
كده من أول مرة..طيب شوف التانية..طيب شوف التانية
ضبط كيفك ده أنت حمار..كيفك ده أنت حمار..طعم الموز وف زورك نار..ف زورك نار
طعم الموز و ف زورك نار..ف زورك نار
جرب نار الشيشة..جرب نار الشيشة وقولي قولي إيه رأيك رأيك..جرب واوصفلي


السابعة: يا بابا حسحس يا ماما سوزي(يا ماما حوا يا بابا ادم) لثلاثي ضوضاء المسرح.. وأنا بقول من دلوقتي أن اللي طلب الأغنية دي محمود عثمان..بس خلاص


يا بابا حسحس يا ماما سوزي..عملتوا ليه فينا كده
معانا بلاوي وحكايات..ينفعوا للسيما في روايات
لو مثلناهم زي ما عشناهم..والنبي ينقطوا ألوفات
والنبي ينقطوا ألوفات
سكووووت..كلاكيت..احيييه
من صغري فتحت عينيا على حارة في حي الباطنية..بيقولوا دي عشوائية
وقالولي اركب عبارة واهرب من فقر الحارة
وإن حد بعت شغلانة..ابقى ابعت لينا أمارة
اتاريها سفرية مشئومة ومالهاش مستقبل
أولها بنغرق واخرتها ترجع متبعزق
عنها وفي ليلة..اللعبة اتكشفت..وفي يوم وليلة الحارة اتوكست..وحكومتنا الذكية كرامتها اتهدرت
وجريت من الحارة على الشارع والخ الخ..أطلع من نقرة لضحضيرة ومن فخ لفخ..والدنيا تشيلني وتهبدني طاخ طوخ طيخ طاخ
مبسوط يا بابا حسحس..مبسوطة يا ماما سوزي
لو كانوا سألونا قبل ما يحكمونا..عارفين كنا نقول إيه..إيه؟
كنا نقول إعتقونا علشان يبهدلونا في العهد اللي إحنا فيه
في العهد اللي إحنا فيه
سكووووت..كلاكيت..احيييه
أنا بقى فتحت عينيا ملاقتش غير حرامية..ولقتني بضرب بالطوب..واخد على خاطري ومحروق
أبكي وأولع وأنا متعلم لما قالولي طز فيك..فيييييك
قلت يا حول الله يا قضايا..لألعب كورة وألبس شيك..شيك
ما هي دنيا ماشية العكس..عملتي إيه يا شهادة..كله كان فكس في فكس
ودخلت لقيتها خرابة
نده لواحد كلمه وقاله:خد ده علمه
راح طالع من العصرية في الفضائية..وقايللي دي تشتم فيها كل شوية
وقعد بيعلم في جنابي إزاي الكلمة بتتغش
قال إيه عشان أبقى إعلامي..قلتله ده مكنش يتعز
وجريت من الحارة على الشارع والخ الخ..أطلع من نقرة لضحضيرة ومن فخ لفخ..والدنيا تشيلني وتهبدني طاخ طوخ طيخ طاخ
مبسوط يا بابا حسحس..مبسوطة يا ماما سوزي
لو كانوا سألونا قبل ما يحكمونا..عارفين كنا نقول إيه..إيه؟
كنا نقول إعتقونا علشان يبهدلونا في العهد اللي إحنا فيه
في العهد اللي إحنا فيه
سكووووت..كلاكيت..احيييه
وأنا فتحت حبابي عينيا..شفت الدنيا قاسية عليا
بابا أصله كان مستثمر..رأسمالي بشكل مؤثر
كان نفسه يبيع بالجملة ويعمللي فيها إقطاعي
ولا كنش فيه ناس فقرا يقولوله ليه يا أناني
كان نفسه يبيع بالجملة ويعمللي فيها إقطاعي
ولاكنش فيه ناس فقرا يقولوله ليه يا أناني
يقولوله ليه يا أناني.. يقولوله ليه يا أناني
والحكومة قالت له خد عندك وابقى شيل على قدك
11 قرض يا مان و9 شيكات تمام..غير 7 اتحرقوا كمان..واتدفعوا إكراميات
والحالة اتدهورت وحياتنا اتبحترت..والوالد صحته من الصدمة اتأخرت
وأنا بطلت أكل اللحمة ولقيت الدنيا عضمة..وصرخت وقولت يا أماااااا
وجريت من الحارة على الشارع والخ الخ..أطلع من نقرة لضحضيرة ومن فخ لفخ..والدنيا تشيلني وتهبدني طاخ طوخ طيخ طاخ
مبسوط يا بابا حسحس..مبسوطة يا ماما سوزي
لو كانوا سألونا قبل ما يحكمونا..عارفين كنا نقول إيه..إيه؟
كنا نقول إعتقونا علشان يبهدلونا في العهد اللي إحنا فيه
في العهد اللي إحنا فيه.. في العهد اللي إحنا فييييييييييييييه


الثامنة: أكلي ظفر (مالي صبر) لعاصي الحلاني وده لينك للتذكرة
http://www.4shared.com/file/117309896/7bdf8a3/_____.html?s=1
وبتحكي عن قصة رجل يعاني من السمنة المفرطة بسبب أكل الظفر فحنشوف حواره مع الطبيب مع ملحوظة أن كلام الطبيب باللون الأحمر

أكلي ظفر يا ناس..لا لا تلوموني
بأكل ف صحن كباب..مع بابا غنوجي
يا زبون ف الحاتي..شفتوا أهو حالي
ماطرح ما هو الحاتي..للحاتي ودوني
أكلي ظفر بخضار..دايما يتعبني
والجسم راح وانهار..مصراني يقتلني
شفط الدهون يا خي..ليدبسك بطنك
ما الغلب رايح جي
همك علي بطنك
يا زبون ف الحاتي..شفتوا أهو حالي
ماطرح ما هو الحاتي..للحاتي ودوني
حلفتك بإبنك..يا طبيب تشفيني
أصل الغدا قرب..أوعاك تواسيني
خلي الُبطن جعان..ما تزن بخرابه
مثلي أنت جوعان؟
همي علي أتعابي
يا زبون في الحاتي
حاسب علي أتعابي
ماطرح ما هو الحاتي..للحاتي ودوني
أكلي ظفر يا ناس..لا لا تلوموني
بأكل ف صحن كباب..مع بابا غنوجي
يا زبون في الحااااااااااااااتي
حاسب علي أتعااااااااااااابي
يا زبون ف الحاتي..شفتوا أهو حالي
ماطرح ما هو الحاتي..للحاتي ودوني
أكلي ظفر يا ناس


التاسعة: خدني بين إيديك للكابو حميد الشاعري ودي بمناسبة نهاية معرض الكتاب وحنشوف فيها ماذا يمثل المعرض لغالبية الزائرين
http://www.mawaly.com/music/Hamid+Alshiri/track/1983

خدني بين إيديك..وديني لمعرض الكتاب
خدني بين إيديك..طبخالك حلة الكباب
أكلي بين إيديك
طلعلي اللحم جوه صاج..وريني المحشي والفراخ
دقية بامية يا سلام
سيبنا م الكتاب..قرفتنا مذاكرة السنين
سيبنا م الكتاب..لو عشنا أهو متشحتفين
سيبنا م الكتاب..دي فتاوي وهجص واشتغال..وكفاية علينا الفراخ
والرز أبو خلطة ده خطير
خدني بين إيديك..وديني لمعرض الكتاب
خدني بين إيديك..طبخالك حلة الكباب
أكلي بين إيديك
طلعلي اللحم جوه صاج..وريني المحشي والفراخ
دقية بامية يا سلام


العاشرة: إرجع بالذوق(إرجع للشوق) للمطربة هاريسا وفيها حنشوف قصة بتكرر كتير في الفترة الأخيرة عن معاناة زوجة جوزها هرب وسافر وساب المسئولية عليها وحدها

إرجع بالذوق يا اللي أنت راميني وسايبلي ف ويل البيت..أصرف
أصرف ف أيام بتقضيني
ده ف قلبي التار وأنت اللي كاويني وساقيني مرار وغباك يوجع
ربي الأولاد وبترميني
والغربة معاك..تقلب حالي..قلتلي هناك يرتاح بالي
أنت الغايب أيوة الغايب..أنت اللي قارفني ومجافيني
يا شاغلني عليك..أبوس في إيديك..وأنا ياما الغلب أذاني
ياما ياما شكيت..من دخله قسيت..ولا ليلة ارتحت يا غالي
ظلمك ياما ياما..ياما أذاني..في الحيرة بيتني بعاني
ارجع تاني..ارجع تاني..ارجع يا حبيبي ولاغيني
حظي ومعروف..غيرك ما حشوف..وأكيد للظلم..نهاية
وحقول ده نصيب..راح يبقى غريب..وعذابك وحده كفاية
راح أدوق المر..اه يا حبيبي
برضك يا حبيبي أنت نصيبي..أنت حبيبي أنت نصيبي
أنت اللي قارفني ومجافيني
إرجع بالذوق يا اللي أنت راميني وسايبلي ف ويل البيت..أصرف
أصرف ف أيام بتقضيني
ده ف قلبي التار وأنت اللي كاويني وساقيني مرار وغباك يوجع
ربي الأولااااااااااد