Saturday, March 6, 2010

يعني إيه عذرية؟


مبدئيا البوست ده ليس الهدف منه محاولة فرض وجهة نظري أو الترويج لأي فكرة ما، فأنا لا أؤمن بفرض وجهة نظري على الاخريين أو فرض الاخريين لوجهة نظرهم علىً لأن أساسا مفيش شيء مطلق.

في مرة،كان واحد صاحبي بيكلمني وبيأخد رأيي في نوع العربية اللي ممكن يشتريها علما بأنه قرر يشتري عربية مستعملة وبما أن خبرتي في العربيات لا تزيد كثيرا عن خبرتي في الميتافيزيقا، فقلت له أني لا أحبذ فكرة شراء عربية مستعملة أبدا خصوصا أنه عنده القدرة المادية أنه يجيب بنفس الثمن ده عربية ع الزيرو وبعدين كفاية إحساس أنه أول واحد يركبها.
صاحبي رد بسخرية وقال" أنت محسسني أني حجيب عروسة مش ع
ربية"
قلت له بدهشة " وإيه علاقة عربية ع الزيرو بواحدة أنت حتتجوزها؟"
فكان رده "الإتنين لازم يبقوا ع الزيرو عشان تبقى أنت أول واحد تستعملهم بس أنا في العربية معنديش مشاكل أنها تبقى مستعملة"
هنا بقى رديت بمنتهى البرود " بس أنا مستحيل أقبلها في العربية حتى لو كانت بي إم"
الحوار بدأ يسخن وقاللي " يعني ممكن ترتبط بواحدة
second hand؟"

طبعا الحوار إنتهى عند الجملة دي لأني حسيت أن مفيش نقطة مشتركة ممكن نتناقش فيها من الأصل بس قعدت أفكر في كام نقطة مع نفسي:

يعني إيه عذرية؟
غشاء البكارة؟؟..طب ما هي كده يبقى مفهوم العذرية ده للبنات فقط دون الذكور
طب ما هو لو البنت فقدته نتيجة علاقة جنسية عادة العلاقة دي حتكون مع ذكر ، يبقى ليه مش حنوجه اللوم هنا للذكر ويبقى الموضوع ده وصمة عار للأنثى فقط؟


طب لو قولنا فيه عذرية للذكر..يعني إيه؟
يعني ميعملش علاقات جنسية قبل الزواج؟؟..طب ما هو ممكن يقضيها فرجة على مجلات وأفلام بورنو أو ينزل يعاكس أي واحدة مش عاجبه طريقة لبسها أو يتحرش بها أو حتى يشتهيها في نفسه..كده بقى إنسان محترم عشان معملش علاقة جنسية قبل الزواج؟

طب هو ليه أصلا فقدان غشاء البكارة وصمة عار للأنثى؟
علشان علاقة جنسية قبل الزواج بأوراق رسمية؟؟..طب ما هي ممكن البنت تفقده لأي سبب تاني حتى لو كان السبب ده تعرضها لإصابة في رياضة قتالية مثلا
يبقى في الحالتين دول البنت تُوصم بالعار؟


طب لو البنت اتصرفت وصلحت الموضوع؟
اه كده المجتمع حيعتبرها الشريفة العفيفة وأنها تستحق أن تنال لقب زوجة وأم حتى لو كانت عاملة 20 عملية ترقيع ولا مستخدمة غشاء صيني..بلاش كده ممكن جدا البنت دي يكون لها علاقات كتير قبل الزواج لم تصل فيهم لمرحلة الإتصال الجنسي الكامل(يعني بالبلدي كده بوس وأحضان أو حتى
oral/anal sex)
وتبقى برضه عفيفة عشان غشاء البكارة لسه في حالته..مش نفاق ده؟

هو ليه كلمة "عذرية" دي اللي بنستخدمها بتكون دافع لجرائم وحشية بنسميها جرائم شرف؟
يعني لو راجل إكتشف ليلة دخلته أن زوجته "غير عذراء" من حقه يقتلها ويبقى هو الضحية في هذه الحالة وتبقى المجني عليها مجرد عاهرة نالت عقابها التي تستحقه؟؟

الخلاصة إيه من كل ده؟
مفيش حاجة إسمها عذرية لأن المجتمع اللي يختزل معاني الشرف كلها في غشاء جلدي رقيق يبقى مجتمع مريض
فيه فرق كبير بين إنسانة ترتبط بيها ويبقى فيه حياة مشتركة ما بينكوا وما بين عربية تستعملها وممكن تركنها زي ما أنت عاوز وترجعلها في أي وقت وتلاقيها عربية برضه
!