Thursday, December 24, 2009

!! كلنا ليلى(1):ليلى..وقصة مباراة

المرة دي فاصل من مغامراتي في إنترفيوهاتي اللي عودتكم عليها الشهور اللي فاتت ونخش في موضوع جديد تماما إفتقدت للكلام فيه منذ تخرجي من الكلية وهو "كلنا ليلى"..
تلك الحملة المخصصة في ذلك الوقت من العام للتعرض لكافة قضايا المرأة في المجتمعات العربية والتي أفخر أنها كانت موضوع بحث التخرج بتاعي.
مبدئيا كده: كل الكلام اللي حتقروه هنا في البوست ده والحلقات اللي بعده، يعبر عن رأيي الشخصي الغير مرتبط بأي ثقافة أو فكر معين، فأنا لا أصنف نفسي من مثقفي الإنترنت أو البورصة أو خلافه فعشان كده حتكلم باللي أنا مقتنع به كجزء لا يتجزأ من شخصيتي كإنسان وليس بنوعي كذكر


حبدأ معاكوا مدخلي للموضوع من نقطة قد تبدو غريبة للبعض شوية وهي مباراة مصر والجزائر الشهيرة ولكن من منظور "فتح عينيك" وفكر في الكلام ده كويس تمهيدا لما هو قادم في البوستات الثلاث المقبلة.

من خلال متابعتي لأجواء ما قبل المباراة سواء ع الإنترنت أو الفضائيات، إكتشفت أن بداية الشرارة كانت بعد قيام إحدى الصحف الجزائرية بوضع صور الممثلات على وجوه لاعبي المنتخب المصري مما أثار حفيظة الفضائيات المصرية ومختلف وسائل الإعلام..طب ليه؟
لأنه طبقا للفكر الذكوري المتفشي في المجتمعات الشرقية فإن الذكر مكانته أعلى من المرأة وبالتالي فتشبيه الرجل بالمرأة (حتى ولو على سبيل الهزار) مرفوض تماما بل ويعتبر وصمة عار لصاحبها بإعتبار أن جسد المرأة عورة ومصدر الشر والغواية من وجهة نظر الكثيرين ولهذا فليس من المستغرب أن تكون كلمة رجل في العرف العام مساوية لمفردات الشجاعة والشهامة والإقدام وحسن الخلق وأن تكون كلمة"مرا" أو "حريم" أو "نسوان" مساوية لمفردات الجبن والنذالة والنميمة والهيافة وكل ما هو وضيع!
وده تفسير تاني للمعاملة الدونية للمثليين..بس عموما ده مش موضوعنا خالص دلوقتي
طب هنا فيه سؤال يطرح نفسه للذكور في مصر والجزائر على حد سواء:
لما أنتوا معتبرين الفنانات دول عاهرات ليه بتكرموهم وتمنحوهم الجوائز وتجروا تتصوروا معاهم؟
الإجابة بسيطة:إزدواجية الرجل الشرقي التي تصل في كثير من الأحيان إلى الشيزوفرينيا
أبسط مثال:أن الرجل الشرقي لو إكتشف أن مراته مش بكر في ليلة الدخلة ممكن يقتلها ويخلص عليها ويبقى بطل مغوار في أعين الجميع والمجتمع يسميها جريمة شرف حتى لو كانت الست هنا فقدت عذريتها لأسباب غير جنسية
الطريف بقى أن نفس الراجل ده عنده إستعداد يتجوز من ست أجنبية ممكن تكون عملت علاقات جنسية مع نص شباب بلدها وحتلاقي هنا نظرة المجتمع له مختلفة وحتلاقي الناس بتحسده على الأجنبية الشقراء..حد له تفسير تاني؟؟


طب نيجي لنقطة تانية برضه مدخلها المباراة الشهيرة
التعليقات على كافة المنتديات والمواقع بين الشعبين أغلبيتها الساحقة شتائم متبادلة من كل شكل ولون حتى وصل الأمر لقول الجزائرين بأن سوزان هي حاكم مصر ليرد المصريون بأن الجزائر دولة رمزها ست اللي هي جميلة بوحيرد..
طبعا يُلاحظ هنا مدى تحقير وتهميش قيمة المرأة(مهما كان دورها الفعلي) بس الملحوظة الأبرز اللي أنا خرجت بها فعلا هي :
أن 99.99% من شتايمنا ليها علاقة بالجنس وتحديدا أعضاء المرأة التناسلية(المهبل) اللي بكل أسف بيتحول من سبب لإستمرار البشرية والحياة لعضو داخلي دنس بسبب أفكار مشوهة مغلوطة ُمسخت في عقول العامة على مدار الزمن.
وبناء عليه فأصبحت كلمةالأخلاق والشرف مرتبطة فقط بعذرية الأنثى التي تحولت لهاجس يطارد الجميع ليصبح العدو الأول لأي مجتمع متخلف ولهذا لم أندهش من تكرار الكلام بين الطرفين المصري والجزائري عن أصل الشعبين وإذا كانوا أبناء شرعيين أم غير شرعيين بالإضافة لكلام من نوعية "ابقى هات معاك أختك وأمك ........" !!
المجتمعات دي للأسف مش حنلاقي فيها أكتر من الكلام عن إيه اللي يبان وإيه اللي يختفي من جسم الأنثى وهل ده كده حلال ولا حرام ونفضل في حالة جدلية عقيمة إلى ما لا نهاية ما بين أنصار كل تيار وكأن جسم الأنثى ده جريمة لازم نتستر عليها ونمنع تفشيها في المجتمع بسرعة وده اللي في النهاية بيوصلنا لمرحلة
male vs female
أو لنقل بدقة
Penis vs vagina

ما هو طالما الهسهس من الأنثى يبقى برضه احنا حنختزل الذكر هنا في العضو التناسلي لأن في المجتمعات دي العضو ده بيعتبر رمز الرجولة والفحولة والقوة وفرض الإستبداد كمان..مع أن لو الناس شغلت عقلها شويها وتأملت حتلاقي أن نفس العضو ده موجود بشكل ما في بقية الحيوانات..يعني مش إنجاز كبير!
بس للأسف المعايير المنطقية دايما تايهة في مجتمعات دائما ما تفضل الغيبيات لتفسير أمورها.

طب نيجي لنقطة ثالثة برضه مدخلها المباراة الشهيرة
ظهور دعاوي منع البنات من دخول الاستاد في مصر في شهر ما قبل المباراة بحجة أن المباراة محتاجة لتشجيع الذكور؟؟
وفند أصحاب هذه الدعوى منطقهم أن المباراة محتاجة لحناجر الذكور من أجل ضمان الفوز علما بأن المشجعين الذكور هما اللي أخرجوا منتخب مصر من كأس العالم سنة 1994 بطوبة زيمبابوي وكادوا أن يتسببوا في إلغاء مباراة الجزائر قبل بدايتها بطوبة برضه!

الطريف أن منتخب البرازيل(بطل العالم خمس مرات) نصف مدرجاته بيكونوا من الإناث..مشفناش البرازيل اتوكست ليه؟؟
مع التسليم بإختلاف طبيعة المجتمعين من حيث النظرة والتعامل مع المرأة بس لحد امتى حنفضل نقول مينفعش والناس حتقول إيه..الخ الخ

ُيلاحظ أن نفس المنطق اللي بيتفرض عموما على الإناث لتحجيم مشاركتهم في العديد من المجالات بحجة حمايتهم والخوف على مصالحهم..مش هو ده اللي بيتقال عندما يستحوذ الرجال على مراكز صنع القرار في مؤسسات السياسة والإقتصاد؟؟
وهو نفس المنطق برضه اللي بيحجم مشاركة الإناث حتى في الأنشطة الترفيهية الحيوية زي الرياضة..يعني تخيلوا مثلا اللي ممكن يتقال لو البنت فكرت تلعب كرة قدم وتثبت نفسها فيها؟
وده بالرغم أن كل اللاعبين الذكور عندنا فشلوا في الإحتراف الخارجي بإستثناء هاني رمزي وأحمد حسن بينما باتت مصر تملك لاعبة كرة قدم ناجحة جدا في الدوري السويدي(دولة قوية في كرة القدم النسائية) هي الكابتن أسماء عوني..بس طبعا ولا حد حيسمع عنها عشان احنا مش بنحب نسمع غير اللي بيمليه علينا الإعلام
عموما لو عاوزين تعرفوا مين أسماء..أهي

http://moka3absokar.blogspot.com/

لسه الكلام كتير في موضوع ليلى بس كفاية كده في البوست وحبدأ معاكوا نقطة مختلفة في البوست القادم:
ليلى والشاشة الفضية
!