Wednesday, December 2, 2009

الألبون ال11:صحتين وعافية


بووووووم..بوووووووووووم
جحش فون تحييكم من جديد وتفخر أن تقدم لكم الألبون ال11"صحتين وعافية" وذلك بعد النجاح الساحق الماحق لاخر ألبوناتنا التهييسة خلي الدماغ صاحي

http://strugglingmichealitoo.blogspot.com/2009/10/blog-post_22.html
المرة دي الفكرة العامة في الألبون حنشوف فيها هل احنا بنأكل عشان نعيش ولا بنعيش عشان نأكل مع فواصل خفيفة من الأحداث الجارية بشكل ساخر
وكما قالت الدكتور عبلة كامل"بتأكل أكل الحمير في النجيل..لا النجيل بيخلص ولا الحمير بتشبع"
وزي ما أنتوا عارفين كل واحدة/واحد حتختار أكتر أغنية عجبتها/عجبه وأفضل كوبليه برضه
اتفضلوا معانا والف هنا وشفا

الأولى: ناويها للأستاذ محمد خناقي وحنشوف ازاي الأغنية تحولت كدعاية لنظام التوريث..هع هع

أنا جايلك وناويها..حضبط..غصب عنك حورٌث..حتعملي إيه
وحتعرف وقتيها..فقصر..وبجد أنا مش بهزر..حخاف ولا إيه
بلدي..دي يا سيدي..أنت إيه..حشرك..عادي وبإيدي عمري ما أتحرك
أمشي ده إيه. لأ.أنت بتهرج...وأعمل كده ليه
أنا جايلك وناويها..حضبط..غصب عنك حورٌث..حتعملي إيه
ولا بسرق ولا بنهب..فنهق..جرب لو مش مصدق..أجيلك منين
أهي كبرت في دماغي..براحتك..حتشوف الويل..نصحتك..بتتحدى مين
بلدي..دي يا سيدي..أنت إيه..حشرك..عادي وبإيدي عمري ما أتحرك
أمشي ده إيه. لأ.أنت بتهرج...وأعمل كده ليه
أنا جايلك وناويها..حضبط..غصب عنك حورٌث..حتعملي إيه
وحتعرف وقتيها..فقصر..وبجد أنا مش بهزر..حخاف ولا إيه


الثانية:التونة(التوبة) للعندليب عبد الحليم أبو حافظ وحنشوف العك في الأكل ممكن يعمل إيه في مصارين الواحد

أنا كل ما أكل التونة يا بوي..تهريني في مصاريني يا عين..تهريني في مصاريني يا عين
بعصرلي لمونة لوحدي يا بوي..ومدوخني الفطير يا عين..مدوخني الفطير يا عين
متمرمط والعكاوي يا بوي..مش نازلالي..في زوري يا عين
والمش اللي مفرحني يا بوي..شبعني..وأنا كان مالي يا عين
يا بطون فجعانة وفارغة يا بوي..ما تقول..شبعانة وترضى يا عين
اديكي تعبتي.. تاني يا بوي..غديكي..بدل الفرخة اتنين
غديكي بدل الفرخة اتنين
وأنا كل ما أكل التونة يا بوي..تهريني في مصاريني يا عين
بعصرلي لمونة لوحدي يا بوي..ومدوخني الفطير يا عين
ده سجق إسكندراني يا بوي..شطشط بيه الليالي يا عين
ولا قادر أقول شبعت يا بويا..بضربلي..في صحن تاني يا عين
وأنا كل ما أكل التونة يا بوي..تهريني في مصاريني يا عين..تهريني في مصاريني يا عين
بعصرلي لمونة لوحدي يا بوي..ومدوخني الفطير يا عين..مدوخني الفطير يا عين
أنا كل ما أكل التونة يا بوي..تهريني المصارييييييييييييييييين


الثالثة:سجق جنان(يدق الباب) لعمرو دياب(بس طبعا مالهاش علاقة بالعضلة) وحنشوف فيها ليه الراجل ده قاعد بيحلم بعربية الفول والسجق اللي بيأكل منها يوميا

سجق جنان..سوسيس ليا..أحلى م الفول..وطعمية
سجق جنان..سوسيس ليا..أحلى م الفول..وطعمية
وأمصمص كرشتي وأفرح..وأخلص فشٌتي وأضحك
تكون جاية الصحون ليا..وأقول ما أحلاكي عربية
سجق جنان..سوسيس ليا..أحلى م الفول..وطعمية
ده بطني تروق وإيه يوجع..تئن لأكلها وتشبع
عكاوي ليا تتزغط..وأنا من جوفي بتضبط
تكون جاية الصحون ليا..وأقول ما أحلاكي عربية
سجق جنان..سوسيس ليا..أحلى م الفول..وطعمية
ده كرشي زاد بسلاطاته..واه م الفول..ونفخاته
صحيت من حلمي مستغرب..لكن نفسي ولو مرة
تكون طابخة المدام ليا..وأجرب..أكلها فيا


الرابعة: ابن الأرندلي للمطربة الكبيرة نوسة عجرم والأغنية دي إهداء لمدرب الزمالك الفاشل الهارب هنري ميشيل على لسان حال الجمهور الزملكاوي الشقيق، وده لينك التتر الأصلي
http://www.youtube.com/watch?v=sJa6Ki4P5as

لئييييييييم..ليه بتكتلي.. يا قديييييييييم يا ابن الأرندلي
drinkخمورجي لعبي وماشي ب
ولا عمره جاب لى بطولة من تلك
عامل حنين ومسهوك.. وجاي ملهوف متلهوج
الوش ده بقى..لأ يا حبيبي بقي
ما ببلعوش ما ببلعوش
ما ببلعوش وأنت جايلي
يلا يا ابن الأرندلي
جاي تشتغلني بتستغفلني.. ولا أنت جاي بتستهبلني
شوف يا ضنايا .. نادي القضايا
وحتبقى منهم لو تخذلني
والنعمة لو بإيه حلفتلي
ليه..ليه بتكتلي؟ اه يا قدييييييم..يا ابن الأرندلي
؟frenchموطي صوتك ليه يا
تعبان يا ناس وبكنز قرش
الغلب من مين يتعلم. واللعب يتعب ويغلب.
عاوزلي فيها قال ميسي وكاكا قال
قولوله ماشي قولوله ماشي
قولوله ماشي..ده اللي جري جري
يا ابن الأرندلي
drinkخمورجي لعبي وماشي ب
ولا عمره جاب لى بطولة من تلك
عامل حنين ومسهوك.. وجاي ملهوف متلهوج
الوش ده بقى..لأ يا حبيبي بقي
ما ببلعوش ما ببلعوش
ما ببلعوش وأنت جايلي
يللالالاا يا ابن الأرندلي

الخامسة: أكلنا كتير(مشينا كتير) للكابتن فؤش ودي بتعبر عن حال غالبية المصريين بعد نهاية الأعياد بمختلف طوائفها، وده لينك الأغنية الأصلية
http://www.youtube.com/watch?v=jmIsG9lJcAY

ويلي من التخمة يابا..ويلي
ويلي ويلي ويلي يابا ويييل
أكلنا كتير..تخنا كتير
أكلنا لوحدينا..تعبنا
دبحنا خروف..أكلنا الفول
وبقينا نحلي..بسلطتنا
وعملنا أحلى ريجيم..وإزاي حنقدر يوم نرفع
ده إحنا يدوب واكلين..والمعدة غدارة بتوجع
أكلنا سميط..يهد الحيل
والكحك مغير ملامحنا
وجيبنا خضار..وفرخة بدار
والدهن بينزل يوجعنا
وعملنا أحلى ريجيم..وإزاي حنقدر يوم نرفع
ده إحنا يدوب واكلين..والمعدة غدارة بتوجع


السادسة: فول تاني كده(قول تاني كده) لنوسة عجرم برضه،وبتحكي عن قصة زوج بخيل بيأكل عائلته فول كل يوم لحد ما مراته ضبطته وهو بيأكل كباب لوحده فحصل الاتي

ايه فول تاني كده..ممم عشان الغدا
فقرنا غلبنا هو أنت بتتكلم عننا
يا واقف هناك وواخد كباب حلفتك لتطفح هنا
ده انا اللي انتهيت وتوبت وجريت
ده أكلك يجيب الغبا
إيه ده إيه
إيييه
فول تاني كده..ممم عشان الغدا
أما أنك قليل الذوق..ما تجيبلي حتة قوام وأدوق
ولا أنت فكرك بكلمة منك..خلاص حطنش وحنسي جفاك
يا واقف هناك وواخد كباب حلفتك لتطفح هنا
ده انا اللي انتهيت وتوبت وجريت
ده أكلك يجيب الغبا
إيه ده إيه
إيييه
فول تاني كده..ممم عشان الغدا
ده الكباب شكله غالي عليك
وأنا راشقة عيني وببص عليك
ده أنا كنت جنبك وشايلة ابنك
اتاري عيشتك جنان في جناااااان
يا واقف هناك وواخد كباب حلفتك لتطفح هنا
ده انا اللي انتهيت وتوبت وجريت
ده أكلك يجيب الغبا
إيه ده إيه
إيييه

السابعة:موعداني للكابتن فؤش وبتحكي عن قصة عامل بسيط مسافر لشغله بواسطة قطار درجة ثالثة من بتوع الجاموسة(والمعنى في كرش الشاعر)، فحنشوفه وهو بيودع مراته، وده لينك أغنية فؤش للتذكرة
http://www.youtube.com/watch?v=xBFzNsmyTrg

موعداني وطال الإنتظار..فايتاني وف العب فار
بحلم يعود القطار..يعود القطار ونتلاقى
وطال الإنتظار..وف العب فار
يعود القطار يعود القطار..ونتلاقى
موعداني وأنا المحتاس..ف قلب محطة بناديكي
وراح صبري بكا ودعاء..ف قطر ركبته من بيتي
ومن غيرك عبيط أنا ليه..ده من غيرك..خبطتنا..جاموس
بحلم يعود القطار..يعود القطار ونتلاقى
وليه قاعد في لهفة وخوف..بشوف المر علشانك
مفيش غيري..واحد مطحون..ومتبهدل علشانك
ومن غيرك عبيط أنا ليه..ده من غيرك..خبطتنا..جاموس
موعداني وطال الإنتظار..وفايتاني وف العب فااااار
بحلم يعود القطار..يعود القطار ونتلاقى


الثامنة: حبيبي يا كاس الطين(حبيبي يا نور العين) ودي مجرد تعبير من مواطن قرفان من الخناقة العبيطة بين مصر والجزائر على تذكرة كأس العالم في حين أن النظام في البلدين جابلهم كأس الطين فوق دماغهم والبركة في الإعلام الموجه
حبيبي يا كاس الطين يا مزود جناني
قاعد في حالي سنين ولا غيرك أذاني
حبيبي حبيبي حبيبي يا كاس الطين
اه حبيبي حبيبي حبيبي يا كاس الطين..يا مطلع جناني
ضرب وسنج بالكوم..أنا شفتها..الله عليك الله ضلمتها
رفعنا القضايا..مسكنا العصاية
تزود عذااااابي
اه حبيبي حبيبي حبيبي يا كاس الطين..يا مزود جناني
حبيبي يا كاس الطين يا مزود جناني
قاعد في حالي سنين ولا غيرك أذاني
قلمك عماني..وقال بتحبني..الله عليك الله بهدلتني
حتتعب معايا..لاخر الحكاية
معاك للنهااااااية
حبيبي حبيبي حبيبي يا كاس الطين
اه حبيبي حبيبي حبيبي يا كاس الطين..يا مزود جناني
حبيبي حبيبي..حبيبي حبيبي


التاسعة: يا عم زينهم(يا أحلى منهم) للمطرب إيهاب تخنيق وبتحكي عن قصة شاب نايتي لما جه يدخل الجيش وجم يحلقوله شعره بواسطة الشاويش زينهم

يا عم زينهم..يا عم سيبهم
أنت اللي فيهم..وهما فينهم
مين ده اللي يقدر بس يزورك أنت مرة ويحلق شعره وميأمنش أنه خلاص مات
سيبوني يلا أبوس إيديكوا ده أنا اللي بابي حيربيكوا..عرفت أن الغبي حلاق
الله..على الدماغ
الله..مفيش أمان
الله
جامدة أوي زي الشاويش ما قال
100 ألف بخة وحلقة وقصة وعمره في سعره ما زاد واتوصى..وقاللي ده أنا كده شغل عيال
دلوقتي ده جاي الدور عليا..سويتوا الهوايل فيا..يا أبو كف يهد جبال
الله..على الدماغ
الله..مفيش أمان
الله
جامدة أوي زي الشاويش ما قال
يا عم زينههههههههم..يا عم سيبههههههههم
أنت اللي فيهم..وهما فينهم

العاشرة:أنت مزنوق(أنت بتروح) لبسكال مشعلاني وحنشوف فيها قصة الزوج اللي عنده شراهة في الأكل لما حيروح مكان فيه أوبين بوفيه مع مراته ويرمرم في الأكل لحد ما بطنه تمسك عليه ويعمل تيييييييت، وده لينك الأغنية
http://www.mawaly.com/music/Pascale+Machalani/track/7258

أنت مزنوق مزنوق..أنت مزنوق مزنوق
لو حتي حطوا فنيك..ما بقدر كيف خبيك
وأنت مزنوق مزنوق
ده انا شمُة الريحة هناك..وأنا حعمل إيه وياك
وأنت مزنوق مزنوق..أنت مزنوق مزنوق
يا خيبة جوزي ديا..دايما شايفاك مخنوق
يا اللي مطلع عينيا..تايه عني ومزنوق
وأنت مزنوق مزنوق..أنت مزنوق مزنوق
جوزي بيدوق أطباق..يتحكي فيها كتاب
وأنت مزنوق مزنوق..أنت مزنوق مزنوق
أنا زوجي صابه جنون..ما بعرف كيف بيجوع
وأنت مزنوق مزنوق..أنت مزنوق مزنوق

إلى اللقاء في البوست القادم مع الحلقة ال40 من مغامراتي في إنترفيوهاتي
إنترفيو يغيظ..والإسم باركليز